Dołącz do grona naszych kursantów już dziś! Mamy ponad 1600 pozytywnych opinii uczniów!
Egzamin ósmoklasisty z matematyki może wydawać się stresujący – ale z dobrze rozpisaną listą wymagań w ręku wszystko staje się dużo prostsze. CKE opublikowało oficjalny dokument, który określa, co naprawdę musisz umieć. My poniżej przedstawiamy pełną, dokładną listę wymagań egzaminacyjnych, obowiązujących w roku szkolnym 2024/2025.
Komentarz eksperta: Program kładzie ogromny nacisk na praktyczne zastosowanie matematyki i na rozwijanie umiejętności myślenia, a nie tylko na mechaniczne wykonywanie działań. Już na poziomie ogólnych wymagań widać, że celem jest przygotowanie uczniów do radzenia sobie z problemami w realnym świecie, a nie tylko do zdania egzaminu. Umiejętność weryfikacji sensowności rozwiązania jest tu kluczowa.
Treści nauczania - Wymagania szczegółowe (KLASY IV-VI) W tej części dokumentu szczegółowo opisano, czego uczeń ma się nauczyć na etapie wczesnej szkoły podstawowej.
Komentarz eksperta: Ten etap nauczania jest fundamentem. Warto zwrócić uwagę na fragment mówiący, że w klasach IV-VI należy zadbać o pracę na konkretnych obiektach i unikać nadmiaru pojęć abstrakcyjnych. Jest to bardzo rozsądne podejście, ponieważ myślenie abstrakcyjne rozwija się w różnym tempie. Zgadywanie jako poprawna metoda rozwiązywania równań to świetny przykład, jak program promuje intuicyjne podejście do matematyki.
Treści nauczania - Wymagania szczegółowe (KLASY VII-VIII) Ten etap to czas, gdy myślenie abstrakcyjne powinno się już rozwijać. Wymagania są bardziej zaawansowane.
Komentarz eksperta: Ten etap jest kluczowy dla przejścia od myślenia konkretnego do abstrakcyjnego. Dokument sugeruje, że zadania na dowodzenie powinny być proste, ale stanowią ważny element wykształcenia matematycznego. To pokazuje, że celem jest kształcenie myślenia logicznego. Zwrócono też uwagę na konieczność używania kalkulatorów do bardziej złożonych obliczeń (np. w statystyce) , ale z jednoczesnym uwzględnieniem ich ograniczeń (np. błędów zaokrągleń). To bardzo realistyczne podejście do nauczania matematyki w dzisiejszych czasach.