Ładowanie strony...
Ładowanie arkusza egzaminacyjnego...
Najlepsze narzędzie do przygotowania do matury rozszerzonej z matematyki. Rozwiąż oficjalny arkusz CKE online z Gryzikiem - asystentem nauki AI:
Dzięki rozwiązaniom krok po kroku uczysz się efektywniej – na bieżąco sprawdzasz swoje odpowiedzi, otrzymujesz podpowiedzi gdy utkniesz, a Gryzik przeanalizuje Twoje rozwiązanie i wskaże co można poprawić.
Gryzik asystent nauki sprawdzi Twoją odpowiedź w kilka sekund.
Wybierz odpowiedź:
📸 Zapisz swoje rozwiązanie. Sprawdzimy je i damy Ci wskazówki.

Obejrzyj rozwiązanie
Wybierz odpowiedź:
📸 Zapisz swoje rozwiązanie. Sprawdzimy je i damy Ci wskazówki.

Obejrzyj rozwiązanie
Wybierz odpowiedź:
📸 Zapisz swoje rozwiązanie. Sprawdzimy je i damy Ci wskazówki.

Obejrzyj rozwiązanie
Wybierz odpowiedź:
📸 Zapisz swoje rozwiązanie. Sprawdzimy je i damy Ci wskazówki.

Obejrzyj rozwiązanie
📸 Zapisz swoje rozwiązanie. Sprawdzimy je i damy Ci wskazówki.

Obejrzyj rozwiązanie
📸 Zapisz swoje rozwiązanie. Sprawdzimy je i damy Ci wskazówki.

Obejrzyj rozwiązanie
📸 Zapisz swoje rozwiązanie. Sprawdzimy je i damy Ci wskazówki.

Obejrzyj rozwiązanie
📸 Zapisz swoje rozwiązanie. Sprawdzimy je i damy Ci wskazówki.

Obejrzyj rozwiązanie
📸 Zapisz swoje rozwiązanie. Sprawdzimy je i damy Ci wskazówki.

Obejrzyj rozwiązanie
📸 Zapisz swoje rozwiązanie. Sprawdzimy je i damy Ci wskazówki.

Obejrzyj rozwiązanie
📸 Zapisz swoje rozwiązanie. Sprawdzimy je i damy Ci wskazówki.

Obejrzyj rozwiązanie
📸 Zapisz swoje rozwiązanie. Sprawdzimy je i damy Ci wskazówki.

Obejrzyj rozwiązanie
📸 Zapisz swoje rozwiązanie. Sprawdzimy je i damy Ci wskazówki.

Obejrzyj rozwiązanie
📸 Zapisz swoje rozwiązanie. Sprawdzimy je i damy Ci wskazówki.

Obejrzyj rozwiązanie
📸 Zapisz swoje rozwiązanie. Sprawdzimy je i damy Ci wskazówki.

Obejrzyj rozwiązanie






![Matematyka, matura rozszerzona, maj 2025, CKE - strona 7: Zadanie 4: analiza funkcji f(a) z warunkami a = -2/3b lub a = 2b, a > 0. Opisano monotoniczność funkcji f w przedziałach (0, 2b] i [2b, ∞). Najmniejsza wartość funkcji f(2b) = 0. Wykazano nierówność (a + 2b)³ - 8a²b - 16ab² > 0 dla dodatnich a i b.](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ffirebasestorage.googleapis.com%2Fv0%2Fb%2Fmatematykagryzie-prod.appspot.com%2Fo%2FexamPapers%252Ffiles%252F317-Matematyka%2520-%25202025-05%2520-%2520Matura%2520rozszerzona%2520-%2520Formu%25C5%2582a%25202015%2520-%2520CKE%2520-%2520Odpowiedzi-07.png%3Falt%3Dmedia&w=3840&q=85)





















![Matematyka, matura rozszerzona, maj 2025, CKE - strona 29: Zadanie 12 (0–5 pkt): Użycie i tworzenie strategii. Rozwiązanie równań trygonometrycznych z wykorzystaniem wzorów na sinus i cosinus sumy i różnicy kątów. Kluczowe kroki: zapisanie założeń, rozwiązanie równań alternatywnych tg x = √3 lub tg x = -√3/3 w przedziale [-π, π], uzasadnienie liczby postaci π/2 + πk, gdzie k ∈ Z. Wynik: (-2π/3), (-π/6), π/3, 5π/6.](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ffirebasestorage.googleapis.com%2Fv0%2Fb%2Fmatematykagryzie-prod.appspot.com%2Fo%2FexamPapers%252Ffiles%252F317-Matematyka%2520-%25202025-05%2520-%2520Matura%2520rozszerzona%2520-%2520Formu%25C5%2582a%25202015%2520-%2520CKE%2520-%2520Odpowiedzi-29.png%3Falt%3Dmedia&w=3840&q=85)
![Matematyka, matura rozszerzona, maj 2025, CKE - strona 30: Zadanie 1 (3 pkt): założenie cos x ≠ 0, rozwiązanie równań tg x = √3 lub tg x = -√3/3, x = π/3 + πk oraz x = -π/6 + πk, k ∈ Z. Przekształcenie równań w przedziale [-π, π], np. (-2π/3, π/3) dla tg x = √3, (-π/6, 5π/6) dla tg x = -√3/3. Zadanie 2 (2 pkt): przekształcenie równań tg x = √3 lub tg x = -√3/3, uzasadnienie liczby π/2 + πk, k ∈ Z. Zadanie 3 (1 pkt): zastosowanie wzorów podwójnego kąta, 3 cos(2x) + √3 sin(2x) = 0.](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ffirebasestorage.googleapis.com%2Fv0%2Fb%2Fmatematykagryzie-prod.appspot.com%2Fo%2FexamPapers%252Ffiles%252F317-Matematyka%2520-%25202025-05%2520-%2520Matura%2520rozszerzona%2520-%2520Formu%25C5%2582a%25202015%2520-%2520CKE%2520-%2520Odpowiedzi-30.png%3Falt%3Dmedia&w=3840&q=85)
![Matematyka, matura rozszerzona, maj 2025, CKE - strona 31: Zasady oceniania dla sposobów IV-V. 5 pkt za poprawną metodę i wynik: \((- \frac{2\pi}{3}), (- \frac{\pi}{6}), \frac{\pi}{3}, \frac{5\pi}{6}\). 4 pkt za rozwiązanie równań sinus i cosinus w zbiorze rzeczywistym. Przekształcenia równań do postaci alternatywnych. Przykłady rozwiązań w przedziale \([-π, π]\). 3 pkt za przekształcenie równań do postaci sinus i cosinus.](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ffirebasestorage.googleapis.com%2Fv0%2Fb%2Fmatematykagryzie-prod.appspot.com%2Fo%2FexamPapers%252Ffiles%252F317-Matematyka%2520-%25202025-05%2520-%2520Matura%2520rozszerzona%2520-%2520Formu%25C5%2582a%25202015%2520-%2520CKE%2520-%2520Odpowiedzi-31.png%3Falt%3Dmedia&w=3840&q=85)

![Matematyka, matura rozszerzona, maj 2025, CKE - strona 33: Przykładowe pełne rozwiązania. Zadanie: Rozwiązanie równania 3cos²x + √3sin(2x) - 3sin²x = 0 metodą sinus podwójnego kąta i tangens. Przypadek 1: Dzielimy przez cos²x, otrzymujemy równanie kwadratowe w tgx, Δ=48, tgx=√3 lub tgx=-√3/3. Rozwiązania w przedziale [-π,π]: π/3, -2π/3, -π/6, 5π/6. Elementy wizualne: brak. Punktacja: brak informacji.](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ffirebasestorage.googleapis.com%2Fv0%2Fb%2Fmatematykagryzie-prod.appspot.com%2Fo%2FexamPapers%252Ffiles%252F317-Matematyka%2520-%25202025-05%2520-%2520Matura%2520rozszerzona%2520-%2520Formu%25C5%2582a%25202015%2520-%2520CKE%2520-%2520Odpowiedzi-33.png%3Falt%3Dmedia&w=3840&q=85)
![Matematyka, matura rozszerzona, maj 2025, CKE - strona 34: Zadanie dotyczące rozwiązania równania trygonometrycznego 3cos²x + √3sinxcosx - 3sin²x = 0. Rozwiązanie metodą cosinusa podwójnego kąta i tangensa. Dwa przypadki: 1) 2x ≠ π/2 + πk, gdzie k ∈ Z, prowadzi do tg(2x) = -√3, x = -π/6 + πk/2, cztery rozwiązania w przedziale [-π, π]; 2) 2x = π/2 + πk, gdzie k ∈ Z, brak rozwiązań. Ostateczne rozwiązania: -2π/3, -π/6, π/3, 5π/6.](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ffirebasestorage.googleapis.com%2Fv0%2Fb%2Fmatematykagryzie-prod.appspot.com%2Fo%2FexamPapers%252Ffiles%252F317-Matematyka%2520-%25202025-05%2520-%2520Matura%2520rozszerzona%2520-%2520Formu%25C5%2582a%25202015%2520-%2520CKE%2520-%2520Odpowiedzi-34.png%3Falt%3Dmedia&w=3840&q=85)
![Matematyka, matura rozszerzona, maj 2025, CKE - strona 35: Zadanie 4: rozwiązanie równania trygonometrycznego 3cos²x + √3sin(2x) - 3sin²x = 0. Metoda: przekształcenie równania, zastosowanie wzorów na sinus podwójnego kąta i wzorów skróconego mnożenia. Kluczowe kroki: przekształcenie do postaci (√3cosx + sinx)² - 4sin²x = 0, rozwiązanie alternatywne tgx = √3 lub tgx = -√3/3. Końcowe wyniki: liczby w przedziale [-π, π] to (-2π/3), (-π/6), π/3 oraz 5π/6.](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ffirebasestorage.googleapis.com%2Fv0%2Fb%2Fmatematykagryzie-prod.appspot.com%2Fo%2FexamPapers%252Ffiles%252F317-Matematyka%2520-%25202025-05%2520-%2520Matura%2520rozszerzona%2520-%2520Formu%25C5%2582a%25202015%2520-%2520CKE%2520-%2520Odpowiedzi-35.png%3Falt%3Dmedia&w=3840&q=85)
![Matematyka, matura rozszerzona, maj 2025, CKE - strona 36: Zadanie: rozwiązanie równania trygonometrycznego \(3\cos^2x + \sqrt{3}\sin(2x) - 3\sin^2x = 0\) w przedziale \([-π, π]\). Użyto wzoru na cosinus podwojonego kąta i sinus sumy kątów. Kluczowe kroki: przekształcenie równania, podział przez \(2\sqrt{3}\), uzyskanie \(sin(\frac{π}{3} + 2x) = 0\). Rozwiązania: \(-\frac{2π}{3}, -\frac{π}{6}, \frac{π}{3}, \frac{5π}{6}\).](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ffirebasestorage.googleapis.com%2Fv0%2Fb%2Fmatematykagryzie-prod.appspot.com%2Fo%2FexamPapers%252Ffiles%252F317-Matematyka%2520-%25202025-05%2520-%2520Matura%2520rozszerzona%2520-%2520Formu%25C5%2582a%25202015%2520-%2520CKE%2520-%2520Odpowiedzi-36.png%3Falt%3Dmedia&w=3840&q=85)
![Matematyka, matura rozszerzona, maj 2025, CKE - strona 37: Zadanie: przekształcanie równania trygonometrycznego \(3\cos^2x + \sqrt{3}\sin(2x) - 3\sin^2x = 0\) przy użyciu wzorów na sinus podwójnego kąta i wzorów skróconego mnożenia. Rozwiązanie obejmuje rozkład na czynniki i zastosowanie tożsamości trygonometrycznych. Kluczowe kroki: przekształcenie do postaci \(\sqrt{3}\cos x - \sin x = 0\) i \(\sqrt{3}\cos x + 3\sin x = 0\), rozwiązanie w zbiorze \(\mathbb{R}\) i przedziale \([-π, π]\). Wyniki: \(-\frac{2π}{3}\), \(\frac{π}{3}\), \(-\frac{π}{6}\), \(\frac{5π}{6}\).](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ffirebasestorage.googleapis.com%2Fv0%2Fb%2Fmatematykagryzie-prod.appspot.com%2Fo%2FexamPapers%252Ffiles%252F317-Matematyka%2520-%25202025-05%2520-%2520Matura%2520rozszerzona%2520-%2520Formu%25C5%2582a%25202015%2520-%2520CKE%2520-%2520Odpowiedzi-37.png%3Falt%3Dmedia&w=3840&q=85)
![Matematyka, matura rozszerzona, maj 2025, CKE - strona 38: Zadanie 4: rozwiązanie równania trygonometrycznego \(3\cos^2x + \sqrt{3}\sin(2x) - 3\sin^2x = 0\) w przedziale \([-π, π]\). Kluczowe kroki obliczeń: przekształcenie równania, zastosowanie tożsamości trygonometrycznych. Końcowy wynik: \(-\frac{2π}{3}, -\frac{π}{6}, \frac{π}{3}, \frac{5π}{6}\).](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ffirebasestorage.googleapis.com%2Fv0%2Fb%2Fmatematykagryzie-prod.appspot.com%2Fo%2FexamPapers%252Ffiles%252F317-Matematyka%2520-%25202025-05%2520-%2520Matura%2520rozszerzona%2520-%2520Formu%25C5%2582a%25202015%2520-%2520CKE%2520-%2520Odpowiedzi-38.png%3Falt%3Dmedia&w=3840&q=85)







![Matematyka, matura rozszerzona, maj 2025, CKE - strona 46: Zadanie 14 (0–6 pkt): Modelowanie matematyczne. Wymagania: stosowanie wzorów Viete’a, rozwiązywanie równań i nierówności liniowych i kwadratowych z parametrem. Rozwiązanie składa się z czterech etapów. Pierwszy etap: rozwiązanie nierówności Δ > 0, m ∈ (-∞, -3) ∪ (1, +∞), 1 pkt. Drugi etap: wyznaczenie m dla miejsc zerowych funkcji f tego samego znaku, m ∈ (-8, 2), 1 pkt. Trzeci etap: m spełniające (x₁-x₂)² ≤ 180, m ∈ (-∞, 3/2] ∪ [13/4, +∞), 3 pkt. Punktacja szczegółowa za poprawne przekształcenia i zastosowanie wzorów.](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ffirebasestorage.googleapis.com%2Fv0%2Fb%2Fmatematykagryzie-prod.appspot.com%2Fo%2FexamPapers%252Ffiles%252F317-Matematyka%2520-%25202025-05%2520-%2520Matura%2520rozszerzona%2520-%2520Formu%25C5%2582a%25202015%2520-%2520CKE%2520-%2520Odpowiedzi-46.png%3Falt%3Dmedia&w=3840&q=85)


![Matematyka, matura rozszerzona, maj 2025, CKE - strona 49: Zadanie 7: Wyznaczanie wartości parametru m spełniającego warunki: m ≠ 2, m ∈ (-∞, -3) ∪ (1, +∞), m ∈ (-8, 2), m ∈ (-∞, 3/2] ∪ [13/4, +∞). Ostateczny wynik: m ∈ (-8, -3) ∪ (1, 3/2]. Funkcja f ma dwa miejsca zerowe x₁ i x₂ tego samego znaku, spełniające (x₁ - x₂)² ≤ 180, gdy m ∈ (-8, -3) ∪ (1, 3/2].](/_next/image?url=https%3A%2F%2Ffirebasestorage.googleapis.com%2Fv0%2Fb%2Fmatematykagryzie-prod.appspot.com%2Fo%2FexamPapers%252Ffiles%252F317-Matematyka%2520-%25202025-05%2520-%2520Matura%2520rozszerzona%2520-%2520Formu%25C5%2582a%25202015%2520-%2520CKE%2520-%2520Odpowiedzi-49.png%3Falt%3Dmedia&w=3840&q=85)



