Dodawanie liczb dodatnich jest proste – robisz to od przedszkola. Ale co zrobić, gdy pojawiają się minusy? Dlaczego $−2+5$ to zupełnie co innego niż $−5+2$? W tym artykule wyjaśnimy to raz na zawsze.
Liczby całkowite to nie tylko te dodatnie $(1, 2, 3...)$, ale też ujemne $(-1, -2, -3...)$ i zero. Aby poprawnie je dodawać, musisz zrozumieć jedną kluczową zasadę: znak należy do liczby, która stoi za nim!
1. Dwa przypadki dodawania – musisz je rozróżniać!
Kiedy dodajemy liczby całkowite, zawsze zastanów się, czy liczby mają te same znaki, czy różne znaki. To decyduje o tym, co zrobimy.
Przypadek A: Te same znaki (Suma "przyjaciół")
Jeśli obie liczby są dodatnie lub obie są ujemne, to działają w jednej drużynie.
- Zasada: Dodajemy ich wartości do siebie, a znak przepisujemy.
- Przykład: $2+3=5$ (Mam $2$ zł, dostałem $3$ zł = mam $5$ zł).
- Przykład: $−2+(−3)=−5$ (Mam $2$ zł, pożyczyłem jeszcze $3$ zł = mam $5$ zł długu).
Przypadek B: Różne znaki (Walka znaków) ⚔️
To tutaj najczęściej pojawiają się pytania. Jeśli jedna liczba jest dodatnia (plus), a druga ujemna (minus), to działają w przeciwne strony.
- Zasada:
- Sprawdź (nie patrząc na minusy), która liczba jest większa.
- Znak tej większej liczby zostaje w wyniku (ona dyktuje warunki).
- Na koniec odejmij mniejszą liczbę od większej.
- Przykład: $−4+9$
- Mamy liczbę $4$ (z minusem) i $9$ (z plusem).
- $9$ jest większe od $4$, więc wynik musi być dodatni (+).
- Obliczamy różnicę: $9−4 = 5$
- Wynik: $5$
2. Analiza przykładu: $−2+5$ vs $−5+2$
Wiele osób myśli, że kolejność nie ma znaczenia. W liczbach całkowitych ma ogromne znaczenie, który znak stoi przy której liczbie! Spójrzmy na dwa przykłady, które często mylą uczniów.
Przykład 1: $−2+5$
- Masz $−2$ (czyli $2$ zł długu).
- Masz $+5$ (czyli $5$ zł w kieszeni).
- Co się dzieje? Spłacasz dług ($2$ zł) i jeszcze Ci zostaje.
- Matematycznie: Od $5$ odejmujesz $2$. Wynik to $3$. Znak jest dodatni, bo $5$ (plus) jest silniejsze niż $2$ (minus).
- Wynik: $-2+5=3$
Przykład 2: $−5+2$
- Masz $−5$ (czyli $5$ zł długu).
- Masz $+2$ (czyli $2$ zł w kieszeni).
- Co się dzieje? Oddajesz wszystko co masz ($2$ zł), ale to za mało! Dług zmalał, ale nadal jest.
- Matematycznie: Od $5$ odejmujesz $2$. Wynik to $3$. Ale znak musi być ujemny, bo $5$ (minus) było silniejsze niż $2$ (plus).
- Wynik: $-5+2=−3$
Wniosek: Widzisz różnicę? W pierwszym przypadku zostałeś z gotówką $(3)$, w drugim zostałeś z długiem $(−3)$.
Dodawanie liczb całkowitych - plik PDF do druku
Podaj email, aby pobrać plik
Koniecznie obejrzyj film z rozwiązaniem do zadań ⤵️
To dla Ciebie wciąż za mało? 🤔
Dodawanie to dopiero początek przygody z liczbami całkowitymi. Jeśli chcesz wymiatać na sprawdzianach, koniecznie zobacz także te tematy:
🤔 Chcesz pogłębić wiedzę? Zapisz się na nasze kursy!